tisdag 18 december 2007

Ersättning fortsättningen

Ja, som ni ser på tidigare inlägg, så var Semper-fasen kort. Extremt kort om man ska vara exakt. Milo fick extrem magknip och vi gick raskt tillbaka till den mjölkfria ersättningen. Så fort den kom in på Apoteket igen vill säga...

Det funkade strålande i några dagar, men igår började han få magknip och idag är har han riktigt ont, stackars liten. BVC - vår underbara Karin är ju på semester, så jag fick prata med vår föräldragrupps-sköterska istället - rekommenderade Semper-droppar (med nyttig bakteriekultur) samt massage, så det ska vi prova nu. Enligt henne borde vi se resultat snabbt. Hoppas verkligen det! Han har så ont. Och så har han börjat kräkas igen. Det var ju det han hade slutat med tack vare den nya ersättningen... :-(

3 kommentarer:

elmaa sa...

Åhh jag känner så väl igen mig. Dino hade också en massa krångel med magen när han var liten (typ nyfödd till 4 månader). Han hade jättemkt magknip, sov otroligt oroligt och kräktes mest hela tiden. Jag gick som i en dimma eftersom vi aldrig sov längre än 2 timmar i sträck, dygnet runt. Vi körde också mjölkfritt och sojafritt ganska länge. Och provde det mesta känns det som.

Det som har funkar bäst för oss har varit 30%-sockerlösning som vår barnläkare ordinerade. Man kokar den själv på 1 dl vatten och 2 msk vanligt strösocker. Sen ger man 2 tsk till bebisen innan varje matning på samma sätt som tex. Minifoam. Det tar bort gaser och stimulerar kroppens egen smärtlinding. Ett litets tips!

En annan grej som jag körde mycket var ljummet kamomillte med lite socker i. Jag upplevde att Dino blev mycket lugnare och kunde komma bättre till ro inför nattningen.

Som tröst kan jag säga att allt magont som var innan försvann som över en natt och idag har han inga problem alls, varken med mjölk eller soja. Han fortsatte dock kräkas ganska länge och det är först nu för typ 3 veckor sedan som han slutade med det. Han blir 9månader på söndag.

Hoppas det blir bra med lilla magen! Det är jobbigt när de har ont!

Skumboll sa...

Men stackars M! Magont är inte kul!
Hoppas kräkningarna blir lite bättre sen när M börjat äta gröt osv. Lite tjockare än ersättning som nara skvalpar runt i magen och kommer upp lika fort som det åkte ner.
Kram!!

Anonym sa...

Tack söta ni!