fredag 2 januari 2009

Nyårs-kavalkad

Oj oj, vilket smörigt o jolmig inlägg det förra var. Ja ja, så här i nyårstider så kör jag ett till. :-D

Vår årskrönika för 2008:

Januari:

Vi börjar med smakportioner på allvar. Potatis-, morots- och jordärtkockspuré. Milo har magknip och sover dåligt på nätterna. Max är 3 timmar i stöten. Nå, han är ju bara 4 månader. Och så har vi börjat på babysim - Milo älskar det.

Mindre roligt var att Lilleman, min älskade birma, hade cancer. 18 januari fick han somna in. Allt gick fort.

Februari:


Förutom alla mamma-fikor o shoppingturer - ja, det blir lite sånt då och då... - är det Alla hjärtans dag, J's födelsedag o gudsonen E's födelsedag. Full rulle hela tiden. Milo flörtar med alla tjejer han möter, killar besvärar han sig inte med.

Mars:


1 mars - Milo sitter själv. 6-månaders kontroll och Milo fixar allt: viktuppgång, hjärta, lungor, höfter, vändning och gripreflexer. Upptäcker första tanden - stora killen! I mars döper vi även lillen till Milo Alexander i Blidö kyrka. Litet, fint och med de närmaste där. Tack allihopa för en underbar dag.

April:


Milo börjar krypa vid 6,5 månad och ställer sig mot möbler vid 7. ALLT är intressant, inte minst tv:n, dvd:n och boxen. Suck. Jag åker bort i 4 dygn med jobbet. Allt går strålande hemma förstås, men jag lider. Trots att jag är i soliga Grekland. :-D

Maj:

3 veckor i Thailand! Milo och jag åker ner själva, J kommer efter en vecka senare. Vad har jag gett mig in på? Det går strålande och min lilla sovvägrare sover som aldrig förr på semestern. Han badar i poolen, äter allt och charmar varenda person han möter - förstås.

Juni:

Borta bra men hemma bäst. Detta trots att Milo återgår till sina dåliga sovvanor. Magknipet återkommer också efter att vi kommit hem. Är helt gråtfärdig och vi får slutligen en tid hos barnläkaren för tester - efter 6 månaders magont!

Vi festar till det på årets fest: J & N's bröllop och Milo partar på midsommar. Snacka om Last man standing!

Juli:
Milo säger mamma och pappa för första gången, ställer sig upp helt själv och äter äntligen mammas hemlagade mat. Åka båt - fort - är Milo's nya favoritnöje.

Augusti:
J har semester och vi bara njuter. Jag är dock ganska deppig över sommaren. Sömnbristen, stressen över M's mage och dålig info inför jobbstarten stressar. Men mina underbara grabbar piggar upp. Milo älskar att dansa visar det sig nu när han är ordentligt upprätt. Och han klarar 10-månaderskontrollen med glans.

September:

Milo fyller 1 år! Två dagar senare bestämmer sig Milo för att börja gå och knatar helt enkelt iväg. En av helgerna åker Milo och pappsen på pappa/barn helg med goda vänner med barn. Succé! Och J tappade ju inte bort honom mer än några minuter. ;-)

Oktober:
Dags för den efterlängtade tjejresan till Irland. 13 brudar i tre bilar - inga problem. Bagaget däremot... Skojar bara. M och pappsen hade en underbar långhelg själva också och Milo lär sig att somna själv - när mamma inte är där o pjoskar. I oktober är det även dagisstart - Milo älskar dagis - och jobbstart för mamsen. Förvirrat. Åtta dagar efter jobbstarten meddelar mitt jobb att dom varslar 140 pers.

November:
Allergitesterna i junivisade inget så nu i november har vi äntligen fått tid för en utredning. Ärligt talat helt meningslöst, men vi får iaf en remiss till en dietist. Milo blir förföljd av en liten vampyr på dagis och åker även på varenda bacilusk tillgänglig. Men han älskar dagis. Och att städa... skumt.

Goda nyheter och ännu bättre... vi får bygglov. Äntligen!

December:

Advent, jul och allt därtill. Vår lilla grönsakstokige kille - inte J - upptäcker kakor och saft lagom till allt julbak. Inte bra, men vad göra? Besök hos dietisten resulterar i kalktillskott, men inte så mycket mer. Milo mår bättre i magen - troligtvis av rena utvecklingsskäl - men sover fortfarande lika illa. Men, han är lika go och glad som alltid - oftast.

Allt som allt, ett fantastiskt år, ett jobbigt, ett långt och extremt kort år. Vi får se vad det nya bjuder på. 2008 har iallafall varit det bästa någonsin!!

God fortsättning allihopa! Nu ska jag ta chansen att sova.

KRAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAM!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej vännen, är så ofantligt dålig på att kommentera efter att jag läst men oj vad rolig bloggen är! Hur mår ni? Nytt jobb...? Hoppas vi hinner ses på en lunch eller fika snart och kolla av läget lite.
Må så gott kram Jossan

Anonym sa...

Åh så kul att höra. :-)
Vi är fikar, lunchar o leker gärna snart. Hörs!

Kramar V.

Anonym sa...

Åh vad härlig sammanfattning, trots sömnbrist o magknip. Gulle-Mio som blivit så stor! Tack för idag! Kram