fredag 26 februari 2010

Trädgårdsböcker

Det närmar sig trädgårdsdags för vårt kära hus. Ja, tittar man ut genom fönstret så känns det förstås inte så med all snö utanför, men men...

Är totalt utan gröna fingrar, maken min har några, men i det stora hela måste vi ta tag i det här ordentligt från början. Och jag kan ju inte tacka nej till ett roligt utmanande projekt, så...

Vi börjar med Bokrean – dvs i liten skala ;-)

Lättjans trädgård, Siv Nilson – då förstår ni vilken nivå vi har på detta projekt.

Zetas trädgård, Bella Linde – bara för att den är så vacker.

Feng shui i Trädgården, Camilla Hentschel – kanske hittar helt nya ideer?

Drömmen om en trädgård, Sanna Töringe – Bra för nybörjare?

Funderar även på Prismas Stora Trädgårsbok som är stooor, tjock och har all info, men jag har redan två grundläggande böcker, så det känns lite onödigt. Framförallt, vem kommer orka dra fram den där jätten i tid och otid.

Sen tänkte jag inte köpa alla, utan måste bläddra lite först, men jag tar mer än gärna tips på både rea-böcker och andra nödvändiga för en nybörjare.

Andra trädgårdstips mottages förstås också!

Vi har en relativt liten tomt, kuperad med 2 hus och 1 friggebod på - i vinkel. Nya huset har syd-syd-västläge och de andra byggnaderna är i väster. Hela tomten är inramad i skog. Ska se om jag kan hitta och lägga upp en tomtritning.

Funderar även på att ta hit en trädgårdarkitekt/designer/mästare – ni ser hur kunniga vi är – bara för strukturera upp saker o ting. Eller tror ni att vi klarar det själva?

Alla råd mottages tacksamt!

PS. Samtliga bilder från Adlibris.com

Ha en supermysig helg nu!!

3 kommentarer:

Anna Berggren sa...

Hej Verica!
Vi har ju världens minsta trädgård, men jag har i alla fall lärt mig en sak: Man bli aldrig klar! Fast det är ju det som är kul också. I somras (4:e sommaren i trädgården) kunde man ju trott att den var klar, men icke. Jag byggde en mur, flyttade en gran, planterade och flyttade om en massa grejor. Det finns alltid nåt att fixa med.

Erika sa...

Kan man ha för många trädgårdsböcker? De är ju så härliga att bläddra i, speciellt under denna tiden av året.

Lena sa...

Köp Hjälp, jag är med trådgård ;)